Algemene opzet expedities


Teacher in the lead expeditie

In navolging van twee eerdere expedities met als titel “teacher in the lead” plannen we meer expedities.

De “teacher in the lead” is oorspronkelijk een initiatief van de BVMBO, Consortium voor Innovatie en de bestuurlijke werkgroep professionalisering van de MBOraad.

Doel is om ideeën op te doen om de professionalisering van docenten (anders.., meer….) ter hand te nemen en te bezien op welke manier we de docent in de lead krijgen voor het onderwijskundig proces. Ook de ontwikkeling van het docentenregister speelt op de achtergrond mee. De docent in the lead is daarbij een leidende gedachte.

Voor het expeditieteam kijken we naar een groepssamenstelling die ’t verschil zou kunnen maken en daarom nemen we het liefst teams per MBO instelling mee bestaande uit een bestuurder en een of meerdere docenten.  We willen de inspiratie die we opdoen ook zoveel mogelijk meteen vertalen naar kansen voor de eigen instelling. We streven geen rapport na maar daadwerkelijke veranderingen.
Expeditieleden kunnen mee als ze een individuele focusvraag hebben die min of meer ook in het thema past. Deze  individuele leervraag per deelnemer levert per persoon een pay off en de reis is dus te beschouwen als individuele professionalisering .

De opzet van de reis houdt het midden tussen een studiereis en expeditie. (Bij een studiereis bezoek je best practice, je weet vooraf wat je gaat vinden; bij een expeditie weet je wat je zoekt en daarom zul je vinden).
We bezoeken minimaal een onderwijsinstelling en activiteiten zoals een job shadow maken deel uit van het programma. Het programma zal als intensief ervaren worden omdat we niet alleen bezoeken af leggen maar ook ter plaatse de vertalingen naar de eigen situatie gaan maken.  Deelnemers aan eerdere expedities kenmerkte het ongeveer als volgt: “inspirerend, enthousiasmerend informeel leuk hard werken. Zou het niet gemist willen hebben”.


    • Opzet samengevat:  
      • Algemeen thema voor de sector in combinatie met winst voor het eigen college
      • Individueel op pad maar ook teams per instelling en ook groep als geheel
      • Voor de deelnemers is het een professionalisering, dus geen algemene reis, voor iedere deelnemer moet het waarde op zich hebben.
      • Zwaar aanzetten wat leervraag betreft, we nemen geen mensen mee die zich alleen maar willen oriënteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten