Teacher in the lead expeditie
In navolging
van twee eerdere expedities met als titel “teacher in the lead” plannen we meer expedities.
De “teacher in
the lead” is oorspronkelijk een initiatief van de BVMBO, Consortium voor Innovatie
en de bestuurlijke werkgroep professionalisering van de MBOraad.
Doel is om ideeën
op te doen om de professionalisering van docenten (anders.., meer….) ter hand
te nemen en te bezien op welke manier we de docent in de lead krijgen voor het
onderwijskundig proces. Ook de ontwikkeling van het docentenregister speelt op
de achtergrond mee. De docent in the lead is daarbij een leidende gedachte.
Voor het
expeditieteam kijken we naar een groepssamenstelling die ’t verschil zou kunnen
maken en daarom nemen we het liefst teams per MBO instelling mee bestaande uit
een bestuurder en een of meerdere docenten.
We willen de inspiratie die we opdoen ook zoveel mogelijk meteen
vertalen naar kansen voor de eigen instelling. We streven geen rapport na maar daadwerkelijke
veranderingen.
Expeditieleden
kunnen mee als ze een individuele focusvraag hebben die min of meer ook in het
thema past. Deze individuele leervraag
per deelnemer levert per persoon een pay off en de reis is dus te beschouwen
als individuele professionalisering .
De opzet van de
reis houdt het midden tussen een studiereis en expeditie. (Bij een studiereis
bezoek je best practice, je weet vooraf wat je gaat vinden; bij een expeditie
weet je wat je zoekt en daarom zul je vinden).
We bezoeken
minimaal een onderwijsinstelling en activiteiten zoals een job shadow maken
deel uit van het programma. Het programma zal als intensief ervaren worden
omdat we niet alleen bezoeken af leggen maar ook ter plaatse de vertalingen
naar de eigen situatie gaan maken. Deelnemers
aan eerdere expedities kenmerkte het ongeveer als volgt: “inspirerend, enthousiasmerend
informeel leuk hard werken. Zou het niet gemist willen hebben”.
- Opzet samengevat:
- Algemeen thema voor de sector in combinatie met winst voor het eigen college
- Individueel op pad maar ook teams per instelling en ook groep als geheel
- Voor de deelnemers is het een professionalisering, dus geen algemene reis, voor iedere deelnemer moet het waarde op zich hebben.
- Zwaar aanzetten wat leervraag betreft, we nemen geen mensen mee die zich alleen maar willen oriënteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten